LOGO
EN

Muzykoterapia i interwencja oparta na muzyce jako forma pracy terapeutyczno wychowawczej łagodząca objawy mutyzmu wybiórczego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Ewa Arleta Kos

Affiliacja i adres do korespondencji
Psychiatr Psychol Klin 2022, 22 (3), p. 186–192
DOI: 10.15557/PiPK.2022.0025
PlumX metrics:
Streszczenie

Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem coraz częściej rozpoznawanym wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, dlatego wciąż poszukuje się optymalnych technik interwencji terapeutycznych. Muzykoterapia okazuje się efektywna w pracy z dziećmi, które są dotknięte izolacją komunikacyjną w środowisku przedszkolnym lub szkolnym, przejawiającą się w nieobecnych, zubożałych lub trudnych relacjach z rówieśnikami. W artykule przedstawiono specyfikę i wieloczynnikową etiologię zaburzenia. W dalszej części tekstu zaprezentowane zostały wybrane techniki inicjowania interwencji opartej na muzyce jako jednego z podejść terapeutycznych w pracy z dziećmi z mutyzmem wybiórczym. Zaakcentowano potencjał muzykoterapii w procesie obniżania poziomu lęku (pozbywania się lęku przed mówieniem) oraz możliwie szybkiego przywracania swobodnej komunikacji niewerbalnej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zwrócono także uwagę na specyfikę relacji terapeuta – dziecko, sprzyjającej efektywnemu angażowaniu się dziecka w proces terapeutyczny oparty na muzyce. Głównym wnioskiem z niniejszego opracowania jest to, iż muzykoterapia, która wykazuje duży potencjał psychologiczny, medyczny i w szczególności pedagogiczny, może pośrednio wspierać obniżanie napięcia emocjonalnego i pokonywanie lęku przed mówieniem, a w konsekwencji – uzyskanie komunikacji. Jest więc wartą uwagi opcją terapeutyczną w pracy z dziećmi z mutyzmem wybiórczym w przedszkolach i szkołach.

Słowa kluczowe
mutyzm wybiórczy, muzykoterapia, terapia mutyzmu wybiórczego, etiologia mutyzmu wybiórczego, komunikacja werbalna