LOGO
EN

Ocena funkcjonowania neuropsychologicznego w zakresie uwagi, uczenia się materiału werbalnego i funkcji wykonawczych u dziewcząt i chłopców z epizodem depresyjnym

Justyna Urbańska-Grosz1,2, Rafał Sikorski2,3, Emilia J. Sitek1,2,4, Dariusz Wieczorek5, Anna Pakalska1,6, Bożena Pietraszczyk-Kędziora1, Kalina Skwarska1, Maciej Walkiewicz1,7

Affiliacja i adres do korespondencji
Psychiatr Psychol Klin 2024; 24 (1): 1–13
DOI: 10.15557/PiPK.2024.0001
PlumX metrics:
Streszczenie

Wprowadzenie i cel: Badanie miało na celu ocenę funkcji poznawczych u młodzieży ze zdiagnozowanym zaburzeniem depresyjnym w zakresie uwagi, szybkości przetwarzania informacji, uczenia się werbalnego i funkcji wykonawczych. Ponadto skupiono się na potencjalnych różnicach między płciami pod względem wzorca i nasilenia deficytów. Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 63 nastolatków z zaburzeniami depresyjnymi (56% dziewcząt) i 43 zdrowych osób w grupie kontrolnej (48% dziewcząt) w wieku 16,92 ± 1,3 i 17,24 ± 1,16 roku. Do pomiaru nastroju wykorzystano polską wersję Zestawu Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży-2 i Inwentarza Depresji Becka-II. Do oceny uwagi wykorzystano test d2. Szybkość przetwarzania i podzielność uwagi mierzono za pomocą Kolorowego Testu Połączeń. Uczenie się werbalne zostało przetestowane za pomocą Kalifornijskiego Testu Uczenia się Werbalnego. Do oceny funkcji wykonawczych wykorzystano Test Fluencji Figuralnej Ruffa, Tower of London oraz Test Przewidywania Przestrzennego Brixton. Wyniki: Wyniki wykazały istotne deficyty poznawcze wśród młodzieży z zaburzeniami depresyjnymi, wpływające na koncentrację, szybkość przetwarzania informacji, uczenie się werbalne i funkcje wykonawcze, co jest zgodne z istniejącą literaturą. Warto zauważyć, że deficyty w zakresie planowania, mierzone za pomocą zadania z Tower of London, były bardziej widoczne u dziewcząt. Efektywność uczenia się werbalnego była powiązana z nasileniem objawów depresyjnych w grupie młodzieży z zaburzeniami depresyjnymi. W uczeniu się werbalnym, niezależnie od płci, młodzież z depresją rzadziej niż ich zdrowi rówieśnicy stosowała strategię grupowania semantycznego. Wnioski: Badanie podkreśla potrzebę dostosowanych interwencji terapeutycznych i leczenia zaburzeń depresyjnych, co w efekcie może mieć znaczenie dla poprawy wyników w nauce młodzieży z zaburzeniami depresyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem profili poznawczych i podejść dostosowanych do płci.

Słowa kluczowe
dzieci, depresja, edukacja, pamięć, funkcje wykonawcze