Zdrowie psychiczne ma znaczenie: rozszyfrowanie stanu psychicznego studentów medycyny
Michalina Makieła1, Piotr Marcinowicz1,2, Magdalena Więdłocha1, Agata Szulc1
Niniejszy przegląd ma na celu podsumowanie aktualnych badań dotyczących rozpowszechnienia i determinant depresji oraz objawów lękowych wśród studentów medycyny. Podkreśla znaczące wyzwania zdrowia psychicznego, przed którymi stoi ta grupa, z naciskiem na wpływ różnych czynników, takich jak presje akademickie, cechy osobowości i niechęć do poszukiwania profesjonalnej pomocy. Analiza obejmuje również role płci i różnic geograficznych, ujawniając, jak czynniki te przyczyniają się do różnych wskaźników problemów zdrowia psychicznego wśród studentów medycyny na całym świecie. Wyniki ujawniają niepokojące rozpowszechnienie depresji i lęku, z obserwowanymi różnicami w różnych regionach i pomiędzy płciami, wskazując na wpływ norm kulturowych i społecznych na zdrowie psychiczne. Przegląd podkreśla pilną potrzebę wzmocnienia wsparcia zdrowia psychicznego i strategii interwencyjnych w systemach edukacji medycznej. Zwraca uwagę na konieczność włączenia programów wsparcia psychologicznego i edukacji w zakresie zdrowia psychicznego w programy nauczania. Poprzez rozwiązanie tych problemów istnieje potencjał znaczącej poprawy dobrostanu i sukcesu akademickiego studentów medycyny, co ostatecznie przyczyni się do ich ogólnego zdrowia psychicznego i odporności w przyszłym życiu zawodowym. Artykuł opowiada się za wieloaspektowym podejściem do rozwiązywania tych wyzwań, sugerując, że instytucje medyczne powinny nie tylko skupiać się na doskonałości akademickiej, ale także priorytetowo traktować zdrowie psychiczne swoich studentów, zapewniając bardziej wspierające i pielęgnujące środowisko edukacyjne.